Hier moet je op letten bij factoring
Factoring, je factuur verkopen is een sterk groeiende vorm van alternatieve financiering. Met factoring kun je jouw openstaande facturen direct omzetten in geld. Anders gezegd, factoring is debiteurenbeheer mét financiering. Het principe van factoring is feitelijk simpel: Het factorbedrijf neemt de factuur van je over, betaalt het verschuldigde bedrag direct aan je uit en incasseert vervolgens de openstaande rekening bij jouw klant. Maar welke partij biedt de juiste oplossing voor jou? Waar moet je op letten als je factoring wil gaan gebruiken?
Kijk goed met wie je zaken doet
Als je op internet op zoek gaat naar factoring schreeuwen de aanbiedingen je tegemoet. Het aantal aanbieders van online factoring groeit met de dag. Maar hoe weet je of je met een betrouwbare factoringmaatschappij zaken gaat doen?
Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de ondernemers het liefst persoonlijk contact heeft bij de aanvraag van een financiering via factoring. Onze commercieel directeur, Jaap van Aalst, kun je gewoon rechtstreeks bellen. En als je wilt komt Jaap bij je langs op kantoor voor een vrijblijvend adviesgesprek. Zo eenvoudig en persoonlijk werkt dat! Plan alvast een adviesgesprek in.
Waar moet je bij factoring aan voldoen?
Welke voorwaarden hanteert het factorbedrijf? Bij sommige bedrijven ben je verplicht om je hele debiteurenportefeuille over te dragen of moet je onderneming minimaal drie jaar bestaan. Bij wie ligt het risico als je klant uiteindelijk niet betaalt? Kijk dus goed waar je aan moet voldoen als je je facturen wil verkopen.
Bij DBS2 kun je vanaf één factuur al terecht, dat is wel zo flexibel. Binnen 24 uur heb je het geld binnen. Daarbij loop je geen risico op wanbetaling, want wij nemen het volledige debiteurenbeheer van je over. Zelfs bij één klant!
We vertellen je graag meer over de vijf vragen die je moet beantwoorden om factoring te kunnen krijgen bij DBS2.
Exacte kosten van factoring
Ondanks de vele (online) aanbieders van factoring blijven de tarieven weinig transparant. Percentages tussen de 4 en 8 procent zijn geen uitzondering en dan weet je nog niet of er nog andere – verborgen – kosten zijn, zoals incassokosten of kredietlimiet-kosten. Vraag dus goed wat de exacte kosten van factoring zijn.
Bij DBS2 krijg je in een persoonlijk gesprek met Jaap helder en transparant de kostenstructuur van de door jou te kiezen soort factoring te horen. Wij hanteren overigens de scherpste tarieven van factoring in de Nederlandse markt.
Alle kosten van factoring bij DBS2 staan hier op een rij.
Risico’s bij factoring
Afhankelijk van het soort factoring zijn ook de risico’s. Er zijn vormen van factoring waarbij het risico bij jou blijft liggen als de klant uiteindelijk niet betaalt. Bij DBS2 loop je dit risico niet, want wij nemen het debiteurenbeheer volledig van je over, ook als er niet wordt betaald. Dat risico dekt DBS2 af met een sterk dekkende kredietverzekering.
Facturen via factoring verkopen
In principe kun je al je facturen via factoring verkopen, behalve waar een conflict is over de geleverde dienst of product. Ook facturen waarvan de betalingstermijn al is verstreken, doen niet mee bij factoring. Bij DBS2 bepaal je verder helemaal zelf welke facturen je wilt verkopen.
Ons team van factoring specialisten kan je tijdens een adviesgesprek daar ook over adviseren. Vaak is het slim om met een paar facturen te beginnen en te wennen aan het principe van factoring. Werkt het prettig, kan je rustig opschalen.
Informeer je klant(en)
Maak duidelijk aan je klanten als je hun facturen verkoopt en deze voortaan door een factoringbedrijf als DBS2 worden geïnd. Dit doe je via een notificatietekst op de factuur. Hiermee voorkom je dat jouw klanten alsnog rechtstreeks aan je betalen. Let ook op de algemene voorwaarden van je klant. Daarin kan een uitsluiting zijn opgenomen, ook wel een verpandings- en cessieverbod genoemd.
Wanneer je kiest voor factoring bij DBS2 regelen wij op een vriendelijke en professionele manier de afhandeling van de facturen. Dan kun jij als ondernemer je gewoon blijven richten op een goede klant-leverancier relatie.