Laat je klanten sneller betalen met Factoring
Elke ondernemer vindt het fijn als zijn facturen op tijd worden betaald. En, als het even kan, nog sneller dan de wettelijke betaaltermijn van 30 dagen voorschrijft. Helaas is de gemiddelde betaaltermijn in het MKB nog steeds 41 dagen en zijn er jammer genoeg nog steeds grote bedrijven of industrieën waarvan de betaling tot wel vier maanden op zich laat wachten. Maak betalen daarom eenvoudig en laagdrempelig, en zet in op een gezonde klantrelatie. Verleid langzame betalers op een vriendelijke manier om sneller te betalen.
DBS2 geeft vijf tips om je klanten sneller te laten betalen, zodat jij direct meer werkkapitaal hebt om verder te ondernemen of te investeren:
1. Ken je klant
Controleer de kredietwaardigheid van je klanten. Banken doen dat onder de noemer Customer Due Diligence (CDD), in goed Nederlands: ‘Ken je klant’. Twijfel je of je klant wel kan betalen of krijg je in één keer een hele grote order? Vraag dan om een aanbetaling of kijk in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Daar zie je wie formeel mag tekenen namens het bedrijf en hun financiële status.
2. Wees duidelijk over je betalingstermijn
Zorg ervoor dat in offertes, opdrachtbevestigingen en in je algemene voorwaarden duidelijk staat beschreven wat je betalingstermijn is. Vaak is dit 14 of maximaal 30 dagen. Bij langdurige opdrachten kun je maandelijkse deelfacturen sturen. Neem ook een eigendomsvoorbehoud op in je algemene voorwaarden of contract. Hiermee blijf je eigenaar van je product totdat de klant betaalt. Doet deze dat niet, dan mag je de levering terugvorderen.
3. Zorg voor goed relatiebeheer
Zet relatiebeheer in voor je klanten en informeer direct na het leveren van je dienst of product, of alles naar wens is. Zo voorkom je dat de klant pas bij een betalingsherinnering gaat reclameren. Bovendien is de kans veel groter dat een tevreden klant op tijd betaalt. Bel ook direct na het verstrijken van jouw betalingstermijn en vraag naar de reden. Daarmee heb je direct contact en kun je gelijk afspraken maken over de betaling.
4. Laat je klant snel en digitaal betalen
Stuur je factuur direct na het leveren van je product of dienst. En maak het makkelijk voor de klant door een online betaalverzoek te sturen via je bank of een betaal-app zoals Tikkie. Je kunt ook elektronisch factureren via je boekhoudsysteem. De klant moet dat wel accepteren. Geef snelle betalers een kleine korting of een cadeautje. Zo beloon je gewenst betaalgedrag.
5. Zet factoring in als debiteurenfinanciering
Bij factoring levert een bank of factoringmaatschappij je een kredietvorm of schiet het factuurbedrag grotendeels voor. Het gaat om facturen tussen bedrijven. Ook kun je debiteurenbeheer uitbesteden. Dat is handig als je het lastig vindt om je klant op betalingsbedrag aan te spreken. Het principe van factoring is feitelijk simpel: DBS2 Factoring neemt de factuur van je over, betaalt het verschuldigde bedrag direct aan je uit en incasseert vervolgens de openstaande rekening bij jouw klant. En daarmee heb jij snel je geld en ben je van je debiteurenbeheer af. Bovendien ben je verzekerd tegen wanbetaling.